הפגנות במצרים ותיאור הבלוג

הפגנות במצרים ותיאור הבלוג

יום שבת, 15 בינואר 2011

נשיא תוניסיה נמלט לערב הסעודית; חשש מאפקט דומינו בעולם הערבי

ראש ממשלת תוניסיה, מוחמד אל-ע'נושי, קיבל על עצמו באופן זמני את סמכויותיו של נשיא תוניסיה, זין אל-עאבדין בן עלי, אשר נמלט אמש (14.1) מהמדינה. צרפת לא הסכימה לקבל את פני הנשיא המודח, אז מטוסו עשה דרכו לערב הסעודית. חלק מבני משפחתו הגיעו לדובאי, בעוד אחרים הצליחו להגיע לצרפת.

הנשיא נמלט מהמדינה והגיע לערב הסעודית
העיתונים בתוניסיה חוגגים. "העם אמר את דברו", נכתב באחד העיתונים. בעיתון אחר צוין כי "האינתיפאדה העממית הפילה את שלטונו של בן עלי". אווירה של שינוי עולה מהעיתונים. "רצון העם ניצח", מדגישים וכבר מדווחים על הוזלת מחירים ועל מאמצים להרכיב ממשלת מעבר.


מנהיגי ערב עוקבים בדאגה אחר ההתפתחויות בתוניסיה. הרחוב הערבי צובר כוח מול המשטרים הדיקטטוריים, ודומה שיכולתו של הרחוב לחולל שינויים גדולה בהרבה מהעבר. במספר מדינות ערביות שורר בימים אלה מצב של חוסר יציבות. באלג'יריה, שכנתה של תוניסיה, מתחוללות זה מספר שבועות הפגנות אלימות שעלולות גם כן להוביל לאינתיפאדה עממית. מצרים עדיין לא התאוששה מהפיגוע הקשה שערער את היחסים העדינים בין המוסלמים לנוצרים במדינה ובירדן זועמים התושבים על עליית המחירים הבלתי-פוסקת.

קריקטורות שפורסמו הבוקר (15.1) בכמה עיתונים ערביים מלמדות על שקיעה בכוחם של המשטרים הערביים ועלייה בעוצמתו של הרחוב:



3 תגובות:

  1. אתר מרתק. אתחיל לעקוב! תודה

    השבמחק
  2. אבל האם דבר כזה יכול לקרות במצרים, שם מובארק כל כך חזק? או במדינות אחרות חזקות כמו סוריה ואיראן? קשה לי להאמין, כי כוחות הביטחון שם חזקים ומדכאים כל ניסיון מרידה.

    השבמחק
  3. לגבי מצרים, זה לא מדויק שמבארכ כל-כך חזק. פורסמו לאחרונה דיווחים רבים על ביקורת הולכת וגוברת כנגדו על רקע הרצון להעביר את השלטון לבנו גמאל.
    גם באיראן זכורות לנו מהשנתיים האחרונות הפגנות אלימות של אזרחים איראנים כנגד המשטר העריץ.
    מכל מקום, הפיכה היא דבר שלא ניתן לחזות אותו מראש והיא תלויה במרכיבים רבים שיחדיו הופכים מרד אזרחי להפיכה של שלטון קיים.

    השבמחק