הפגנות במצרים ותיאור הבלוג

הפגנות במצרים ותיאור הבלוג

יום שני, 3 בינואר 2011

מתיחות שיא במצרים וחשש ממלחמת אזרחים

מפלס המתיחות במצרים מגיע לשיאים חדשים בעקבות הפיגוע המזוויע שהביא למותם של מתפללים קופטים עם כניסת השנה האזרחית החדשה.

25 שוטרים מצרים, בהם 5 קצינים, ו-15 קופטים נפצעו במהלך הפגנת מחאה של תושבים קופטים על הפיגוע שארע באלכסנדריה בסוף השבוע האחרון. רשויות הביטחון במצרים הגבירו את האבטחה מסביב לכנסיות במדינה בעוד חקירת נסיבות האירוע נמשכת במלוא המרץ.

המפגינים, שערכו את ההפגנה בבירה קהיר, הניפו צלבים מעץ, דרשו את פיטוריו של שר הפנים המצרי וגינו את אוזלת ידו של השלטון לשמור על חיי הקהילה הקופטית במצרים.

האמת, בחודשים האחרונים הלכו והתגברו הדיווחים על סדקים בחברה המצרית. התקשורת הערבית דיווחה רבות בעת האחרונה על התנגשויות אלימות בין קופטים למוסלמים, וכן בין קופטים והרשויות במצרים. לכן, מנסים בתוך מצרים להרגיע את הרוחות ולהדגיש שוב ושוב כי הקופטים מהווים חלק אינטגרלי מהאומה המצרית.

אגב, העולם הערבי מזועזע מהפיגוע לא פחות והעיתונים הערביים מסקרים בהרחבה את המתרחש במצרים. מקריקטורות שמתפרסמות הבוקר (3.1) בעיתונות הערבית עולה תמונה ברורה - גינוי חריף של הפיגוע, ניסיון לשדר סולידריות עם מצרים והדגשה חד-משמעית כי הן מוסלמים והן נוצרים נמצאים על הכוונת של הטרור.










היה מעניין לשמוע את נאומו של הנשיא מבארכ לאומה המצרית בעקבות הפיגוע. מבארכ גינה את הפיגוע בחריפות, הביע תנחומים כלפי משפחות הקורבנות, הבטיח כי המדינה תרדוף אחר הפושעים והדגיש פעם אחר פעם כי הקופטים הם חלק בלתי-נפרד מהאומה המצרית. אך מלבד דברים ברורים אלה, היה מעניין לראות את מצבו של הנשיא - מבארכ נראה שפוף, חיוור ורזה.

כזכור, מבארכ עבר ניתוח לכריתת כיס המרה במרץ 2010. מאז התרבו הדיווחים על מצבו הרפואי הירוד של הנשיא, בין היתר על רקע הבחירות לנשיאות שצפויות להיערך בספטמבר 2011. השנה הקרובה תהיה שנת מבחן לשלטון המצרי. כלל לא ברור אם מבארכ, בן ה-82, מסוגל להתמודד על כהונת נשיאות נוספת. במקביל, הביקורת סביב מינויו האפשרי של בנו גמאל הולכת ותופחת. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה