הפגנות במצרים ותיאור הבלוג

הפגנות במצרים ותיאור הבלוג

יום שבת, 26 במרץ 2011

סוריה בוערת: האם משטרו של אסד הבן יצליח להתגבר על ההתקוממות העממית?

"אינתיפאדת המסגדים" - כך מכנים אתרי אופוזיציה בסוריה את ההתקוממות העממית שהחלה בדרעא שבדרום המדינה והתפשטה ביומיים האחרונים כמעט לכל רחבי המדינה. אתמול (25.3) מרכזי הערים בסוריה, שנקראים מעתה "כיכרות החירות והשינוי", התמלאו במפגינים שדרשו להפיל את משטרו של הנשיא אסד לצד גינוי בינלאומי לפשעים שמבצעים כוחות הביטחון נגד התושבים.

מפגין קורא לבשאר אל-אסד לברוח מסוריה
התקשורת הערבית, האלקטרונית והכתובה, אתרי אופוזיציה סוריים, אתרים לשיתוף קבצים והרשתות החברתיות עמוסים במידע על המתרחש בסוריה. ברור לכולם, כי מה שהיה בסוריה לא יהא עוד. מהדיווחים השונים עולה, כי הפגנות של מאות אנשים נערכו אתמול בבירה דמשק ובפרבריה, וכן במחוזות דרעא, חומס, חלב, דיר אל-זור, אל-קאמשלי, אל-רקה, אל-לאד'קיה וחמאת. במלים אחרות, האש התלקחה וכמעט כל סוריה בוערת.

בניגוד למהפכות שהתרחשו בתוניסיה ובמצרים, כמעט כל הפגנות המחאה בסוריה יצאו מהמסגדים. ההפגנות לא מתחילות באוניברסיטאות, בבתי-הספר או בחברות ציבוריות, אלא במסגדים. לזה יש להוסיף, כי בסוריה שולט מיעוט עלוי על רוב סוני, לא כל שכן מיעוט שנתפש בעיני רבים בסוריה ובעולם המוסלמי הסוני ככופר. והנה, יוסף אל-קרצ'אוי, הנחשב לפוסק ההלכה הסוני הבכיר ביותר בעולם כיום, תקף בחריפות את הפשיטה שביצעו כוחות סוריים על מסגד אל-עמרי בדרעא לפני מספר ימים.

בדרשת יום השישי, הודיע אל-קרצ'אוי על תמיכתו במפגינים בסוריה ומתח ביקורת קשה על הפגיעה באזרחים בתוך המסגד: "אלה לא נותנים דעתם על הפגיעה בקדושת בתי האל. הם הרגו אנשים בתוך המסגד. מדובר במהפכות שקטות ללא שימוש ברובה, מקל או אבן, אך האכזרים האלה הפעילו נגד המפגינים אש מקלעים...".

מתפללים בדמשק קוראים קריאות נגד בשאר אל-אסד לאחר תפילת יום השישי אתמול
גם היום (26.3) צפויות להימשך ההפגנות ברחבי סוריה לאות הזדהות עם דרעא ועם קורבנות ההתקוממות. בתוך כך, אתרי אופוזיציה מדווחים כי העיר אל-לאד'קיה, אחד ממעוזי המשטר הסורי, כותרה לחלוטין וכי טבח מתבצע על-ידי "כנופיות השלטון" נגד התושבים. עוד מדווח, כי הנשיא אסד פיטר את מושל מחוז חומס, איאד ע'זאל. דומה, כי מחסום הפחד נשבר בסוריה. מתרבים הדיווחים על הצתת פסלים של חאפט' אל-אסד ועקירת פוסטרים ענקיים של אסד הבן במקומות שונים בסוריה.

המפגינים מסירים תמונה של בשאר אל-אסד מאחד הכיכרות בדרעא

חרף הדיווחים על ההפגנות ההמוניות ברחבי סוריה, מתעקשים אמצעי התקשורת הממסדיים לדווח על אווירה רגועה ברחובות סוריה ולשדר תמונות של מפגני תמיכה בנשיא אסד. אמש שוחח אסד בטלפון עם ראש ממשלת תורכיה, ארדואן, ששיבח - כך לפחות מדווחת סוכנות הידיעות הסורית - את הרפורמות שמבצע אסד והדגיש כי תורכיה עומדת לצדה של סוריה. עם זאת, מקורות אחרים מוסרים כי ארדואן הפציר באסד לבצע במהרה רפורמות שורשיות וללמוד את הלקח מהמתרחש באזורים אחרים במזרח התיכון. ארה"ב גינתה מצדה את הדיכוי הברברי של ההפגנות וקראה להעמיד לדין את האחראים לפשעים המבוצעים נגד התושבים.

התקשורת הממסדית בסוריה מדווחת על גילויי תמיכה בנשיא אסד
שאלת השאלות היא האם משטרו של בשאר אל-אסד יצליח להתגבר על האתגר הנוכחי, שהוא המשמעותי ביותר מאז עלה לשלטון, או שמא ההתקוממות העממית תדיח דיקטטור נוסף במזרח התיכון?

קריקטורה שהתפרסמה היום בעיתון הנפוץ "אל-שרק אל-אוסט"

2 תגובות:

  1. אחלה עדכון.
    מה קורה במקומות האחרים בעולם הערבי שלאחר המהפיכה? מצרים ותוניסיה?

    השבמחק
  2. תוניסיה ומצרים נמצאות כרגע בשלב של בנייה מחדש. מוקד תשומת הלב של התקשורת הערבית מופנה בימים אלה ללוב, לסוריה ולתימן. אני אשתדל בימים הקרובים לספר קצת על המתרחש במדינות אלו.

    השבמחק