הפגנות במצרים ותיאור הבלוג

הפגנות במצרים ותיאור הבלוג

יום חמישי, 31 במרץ 2011

נאום אסד לא עמד בציפיות המפגינים; המחאות מחר יכולות להסתמן כקו פרשת המים במאבק נגד המשטר


נאומו של בשאר אל-אסד בפני הפרלמנט הסורי

צפיתי אתמול (30.3) בנאומו של נשיא סוריה, בשאר אל-אסד. הדיווחים בתקשורת הערבית לפני הנאום הבטיחו רפורמות פוליטיות וביטול מצב החירום במדינה. אולם, דבריו לא בישרו ולו על רפורמה אחת ואף לא כללו לוח זמנים לביצוע רפורמות בעתיד הקרוב, מה שעומד בסתירה עם הצהרותיהם בשבוע האחרון של סגן הנשיא, פארוק אל-שרע, והיועצת התקשורתית של אסד, בת'ינה שעבאן, שהבטיחו שורה של רפורמות, ובהן שינוי חוק המפלגות בסוריה ונקיטת צעדים משמעותיים למיגור השחיתות. כמו כן, דבר לא נאמר על חוקי החירום המונהגים במדינה מאז שמפלגת הבעת' תפסה את השלטון במרץ 1963. 

בדבריו, המעיט הנשיא אסד מחשיבות הפגנות המחאה ששטפו את סוריה בשבועיים האחרונים, וייחס אותן למזימה חיצונית ששמה לה למטרה לפגוע באחדותה של סוריה וליצור מלחמת אחים. אסד בחר לשבח בנאום את תושבי דרעא, שם החלו המהומות, ואמר כי הם הפטריוטים האמיתיים אשר בולמים את מתי המעט שמנסים לגרום לכאוס ברחבי סוריה.

מחיאות כפיים סוערות של חברי הפרלמנט הסורי קטעו מדי פעם את דבריו של אסד. באופן מתוזמן להפליא, מספר חברים בפרלמנט השמיעו קריאות ביניים, המאדירות את דמותו של הנשיא ומעלות על נס את פועלו למענה של סוריה. אל לנו להתבלבל, אנשיו של הנשיא הכניסו לפיהם של האנשים את הדברים ובחרו אותם (את האנשים ואת הדברים) בקפידה. מדוע התפרצו דווקא חברי פרלמנט שמייצגים את השבטים בסוריה, את מחוז דרעא "הבעייתי", את אנשי הדת ואת הנשים? כך אסד יוצר לעצמו בסוריה לגיטימציה וקואליציה רחבה של שתי וערב, החוצה עדות, מעמדות ואוכלוסיות.

יחד עם זאת, תקרית שהתרחשה לאחר הנאום העיבה - מבחינתו של אסד כמובן - על הערב שתוכנן עד לפרט האחרון. לאחר צאתו ממבנה הפרלמנט ובשעה שמכוניתו הייתה כבר בדרכה למעונו, הצליחה אישה להתקרב ולהגיע עד לשמשת רכב השרד הנשיאותי, ואז קרו שני דברים שכל-כך מאפיינים את סוריה: ראשית, מאבטחיו של הנשיא בלמו אותה והרחיקו אותה מהמקום; ושנית, הטלוויזיה הסורית מיהרה לעבור לצילום מרחוק וכמה שניות לאחר מכן הפסיקה את השידור הישיר והחלה לשדר תמונות נוף פסטורליות. 


על-פי דיווחים בתקשורת הערבית, לאחר הנאום הפגינו מאות אנשים בעיר הנמל אל-לאד'קיה, כשהם קוראים סיסמאות בעד חירות. עם סיום דבריו של הנשיא, מיהרו אנשי אופוזיציה להכריז על הפגנות המוניות מחר (1.4), מיד לאחר תפילות יום השישי. אתרי האופוזיציה הסוריים הכריזו על "יום שישי של החללים" וקראו לערוך הפגנות בכל מחוזות סוריה. מחר הוא ללא ספק יום מבחן למשטרו של הנשיא אסד.

קריאות להפגין מחר בכל רחבי סוריה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה