הפגנות במצרים ותיאור הבלוג

הפגנות במצרים ותיאור הבלוג

יום שני, 31 בינואר 2011

מבארכ הטיל על ראש הממשלה לפתוח בדיאלוג עם האופוזיציה; הנשיא אסד טוען: סוריה יציבה

הטלוויזיה המצרית הממסדית דיווחה אמש (30.1), כי הנשיא חוסני מבארכ הטיל על ראש הממשלה החדש, אחמד שפיק, להתחיל בדיאלוג עם האופוזיציה, לפעול להורדת האינפלציה ולספק מקומות עבודה חדשים. כמו כן, ביקש מבארכ משפיק להשיב את אמון התושבים בכלכלה המצרית.

בכתב המינוי של שפיק, מבארכ לא הזכיר באופן מפורש רפורמות בתחום הפוליטי. הוא הדגיש את הצורך למגר את נגע השחיתות על כל צורותיה ורמז, מבלי לפרט בנושא, כי מפלגות האופוזיציה ייזכו לחירויות רחבות יותר.


הנשיא מבארכ הוסיף, כי התושבים במצרים ביטאו את דרישותיהם הלגיטימיות, אך גורמים שהניפו סיסמאות דתיות חדרו לשורותיהם, בהצביעו כפי הנראה לארגון האחים המוסלמים, שפעילותו אסורה על-פי החוק. הוא האשים את אותם גורמים בערעור היציבות, יצירת כאוס, פגיעה ברכוש הציבור והפחדת האזרחים.

על רקע המשך ההפגנות הדורשות את הפלת שלטונו של מבארכ, הוא השתדל להראות אתמול כי השליטה עדיין נמצאת בידיו. הטלוויזיה המצרית שידרה תמונות מפגישות שקיים מבארכ עם סגן הנשיא, עמר סלימאן, שר ההגנה, מוחמד חוסין טנטאוי, הרמטכ"ל, סאמי ענאן, ואחרים.

בתוך כך, מפלס המתיחות בסוריה עולה בהדרגה לקראת סוף השבוע הקרוב, בו צפויות להתקיים הפגנות נגד השלטון. נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, ערך ראיון נדיר עם העיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל". בראיון, אמר הנשיא אסד כי השליטים הערביים יצטרכו להטות אוזן קשבת יותר לרחשי הציבור ולשאיפות הפוליטיות והכלכליות של הרחוב הערבי. הוא טען בראיון, כי הוא יפעל לביצוע רפורמות פוליטיות בארצו.


נשיא סוריה מתראיין ל"וול סטריט ג'ורנל". מתכונן להפגנות בארצו?
כמו כן, הדגיש אסד כי המצב בסוריה יציב מפני שהשלטון מחובר מאוד לאמונות של התושבים. בסוף השבוע יוכל המשטר הסורי לבחון בשטח את המצב, שכן שורה של הפגנות צפויות להתקיים בימים הקרובים. 

אתמול היה היום השני ברציפות בו הפגינו תושבים בדמשק לאות הזדהות עם האינתיפאדה המצרית. קריאות ההזדהות הפכו במהרה למחאה וביקורת על תנאי המחייה בסוריה. המפגינים החליטו להפוך את ההפגנות האלו לדבר יומיומי עד להפגנה הגדולה שצפויה להתקיים ב-3 בפברואר בדמשק.


קריאות ב"פייסבוק" להפגין בדמשק ב-3 בפברואר. הפגנות נוספות צפויות גם ב-5 בפברואר
מלבד הפגנה זו, צפויות הפגנות נוספות ככל הנראה גם ביום שבת, ה-5 בפברואר, במספר ערים בסוריה. 

2 תגובות:

  1. אתה מקור אינפורמציה חשוב בימים אלה, לאלו מאיתנו שרוצים לדעת עוד. המשך כך.

    מה דעתך בשאלת מיליון הדולר: אם מובארק נופל, האם מצרים תהפוך לתיאוקרטיה טוטאליטרית כמו איראן, או סמי-דמוקרטיה כמו לבנון?

    השבמחק
  2. זו באמת השאלה הגדולה. קשה מאוד לחזות תהליכים כאלה, אך ניתן לומר די בביטחון כי לאחים המוסלמים יש במצרים בסיס תמיכה רחב יחסית. בבחירות ב-2005 הם זכו ב-88 מושבים בפרלמנט (כחמישית), ולולא ההתערבות הגסה של השלטונות בבחירות שנערכו בסוף נובמבר 2010, ייתכן שכוחם היה נשמר ואולי אף גדל. כלומר, האחים המוסלמים הם גוף האופוזיציה המאורגן ביותר במצרים, ובהחלט ייתכן שהם ירצו לתת את הטון במידה שהשלטון הנוכחי יקרוס.

    השבמחק