הפגנות במצרים ותיאור הבלוג

הפגנות במצרים ותיאור הבלוג

יום ראשון, 30 בינואר 2011

הצעדים שנוקט מבארכ עדיין לא מספקים את העם; מוקד הרעש הבא - סוריה, ב-5 בפברואר

אמש (29.1) מינה הנשיא מבארכ את ראש המודיעין הכללי, הגנרל עמר סלימאן, לסגנו. סלימאן, בן 73, הוא הסגן הראשון שממנה מבארכ מאז עלה לשלטון לפני כ-30 שנה. סלימאן עמד בראשות המודיעין הכללי מאז 1993, והוא נחשב ליד ימינו של מבארכ ולבעל כוח רב וסמכויות נרחבות. מספרים שב-1995 הוא הציל את הנשיא מבארכ, כאשר ייעץ לו לקחת רכב משוריין בנסיעתו לבירת אתיופיה ביוני של אותה שנה. כזכור, ב-22 ביוני 1995 ניסו קיצוניים אסלאמיים להתנקש במבארכ, אולם הוא ניצל בזכות הרכב המשוריין בו נסע.


כמו כן, מינה מבארכ את אחמד שפיק (יליד 1941), שהיה עד כה שר התעופה האזרחית ובעבר מפקד חיל האוויר המצרי, לעמוד בראש הממשלה החדשה. ובינתיים, הרמטכ"ל המצרי, סאמי ענאן, קיצר את ביקורו בארה"ב ושב לקהיר.

הצעדים שנקט מבארכ - במסגרתם פוטרה הממשלה ואיש העסקים רב-העוצמה אחמד עז, הנחשב לאדריכל מפלגת השלטון של מבארכ ולמקורבו של הבן גמאל, פרש מתפקידו - אינם מספקים את התושבים. גם אתמול, זה היום החמישי, נמשכו הפגנות הזעם של התושבים נגד המשטר המכהן. ברחובות החליף הצבא את המשטרה והודיע, כי יתפרס בכל רחבי המדינה כדי להשליט סדר, יפעל ביד קשה נגד מפרי החוק וישמור על העוצר שהוטל במחוזות מצרים.

מפגינים וחיילים אתמול ב"כיכר השחרור" בקהיר
מספר ההרוגים עולה ככל שנוקפות השעות. על-פי הערכות, נהרגו כבר למעלה מ-150 אנשים ולפחות 2,000 נפצעו, רובם בקהיר. בתוך כך, יוסף אל-קרצ'אוי, הנחשב לאחד מפוסקי ההלכה הסונים החשובים ביותר כיום בעולם המוסלמי, קרא אתמול לנשיא מבארכ "לעזוב את מצרים, לרחם על העם הזה ולהסתלק על-מנת לא להמיט חורבן על מצרים". קרצ'אוי פנה לתושבי מצרים ועודד אותם להמשיך באינתיפאדה שלהם עד שמבארכ ידיח עצמו, כשם שעשה נשיא תוניסיה, זין אל-עאבדין בן עלי.

ייתכן כי מוקד הרעש הבא יהיה בסוריה. אתמול מנעו כוחות הביטחון הסוריים מתושבים לערוך הפגנת הזדהות מול השגרירות המצרית בדמשק. כ-60 אנשים ערכו עצרת שקטה בדמשק, אך פוזרו על-ידי אנשי הביטחון. בתוך כך, פעילים אזרחיים ומשכילים סורים פרסמו הודעת הזדהות עם העם התוניסאי והמצרי. ההודעה שיבחה את המהפכה העממית בתוניסיה ואת האינתיפאדה במצרים, ונכתב בה כי האירועים האחרונים ממחישים את החיוניות של החברה הערבית.

מפגינים בדמשק מול שגרירות מצרים
בינתיים, ארגונים פוליטיים סוריים קראו להפגנות מחאה המוניות בדמשק ובחלב ביום שבת הקרוב (5.2). ההפגנה צפויה להיערך מול הפרלמנט הסורי, במחאה על המשך הדיכוי שמפעילים השלטונות על התושבים בסוריה.

יום הזעם הסורי, 5 בפברואר 2011
מדיווחים מתוך סוריה עולה, כי ראש מנהלת המודיעין הכללי, עלי ממלוכ, כינס ישיבת חירום עם מושלי המחוזות ומפקדי המשטרה ודרש מהם להתכונן כראוי להפגנות אפשריות ברחובות סוריה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה