הפגנות במצרים ותיאור הבלוג

הפגנות במצרים ותיאור הבלוג

יום שישי, 28 בינואר 2011

מצרים - מתיחות שיא לקראת תפילות יום השישי; שר ההגנה שוגר בחשאי לארה"ב לבקש סיוע

"יום שישי של זעם" הוכרז ברחבי מצרים. הפגנות המוניות צפויות להתקיים היום (28.1) מיד לאחר תפילות יום השישי. השלטונות המצריים מנסים להגביל את השפעתן כמה שאפשר: הגישה לאינטרנט נותקה ושליחת SMS-ים אינו אפשרי. בנוסף, הנשיא מבארכ החליט כבר מהבוקר להגביר את הפריסה של כוחות מיוחדים ברחבי הבירה קהיר.


משרד הפנים המצרי איים לנקוט יד קשה עם אלה שיפגינו לאחר תפילות יום השישי. על-פי הדיווחים, המפגינים קראו לאזרחים להתגודד בכמה מסגדים באזורים שונים במצרים במהלך התפילה.

מאז יום שלישי, ה-25 בינואר 2011, נהרגו שבעה מפגינים ושוטר, עשרות נפצעו וכ-1,000 מפגינים נעצרו. בתוך כך, מוחמד אל-בראדעי, מי שהיה ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית והציע עצמו כמועמד לנשיאות מצרים, הגיע למדינה והצטרף לגל המחאה הרחב. גם ארגון האחים המוסלמים הודיע, כי יצטרף להפגנות ההמונים לאחר התפילות במסגדים.

יום שישי של זעם הוכרז במצרים
מאז פרצו המחאות, לא אותרה כל תגובה מצד הנשיא מבארכ. למעשה, למעט הצהרה של שר הפנים המצרי ודברים שאמר אתמול יו"ר הפרלמנט, לא פורסמה כל תגובה רשמית מצד השלטון במצרים. 

המפגינים במצרים זוכים לרוח גבית מהממשל האמריקני. הנשיא אובמה החליט לנקוט עמדה ניטרלית. מצד אחד, הוא הצהיר כי אלימות אינה פתרון למצב הנוכחי, אך מצד שני אמר כי יש צורך ברור בעריכת רפורמות פוליטיות במצרים. במידה מסוימת, גישת הביניים הזאת של ארה"ב נותנת גושפנקא להמשך ההפגנות שאנו רואים במזרח התיכון - מתוניסיה, דרך אלג'יריה, מצרים ולבנון וכלה בתימן.

על-פי דיווח שהופיע באתר אופוזיציה סורי, הנשען על מקורות ביטחוניים בישראל, הנשיא מבארכ שלח בחשאי ביום רביעי (26.1) את שר ההגנה שלו, מוחמד חוסין טנטאוי, לוושינגטון כדי לתת לבכירי הממשל סקירה על המצב במצרים, וכן לבקש סיוע באמצעים לפיזור הפגנות. 

שר ההגנה המצרי נשלח בדחיפות לוושינגטון
ונסיים בקריקטורה שפורסמה הבוקר (28.1) בעיתון "אל-ח'ליג'" ("המפרץ"), היוצא לאור באיחוד האמירויות הערביות. הקריקטורה מתארת את המתרחש בשבועות האחרונים במזרח התיכון:

המזרח התיכון בוער

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה