הפגנות במצרים ותיאור הבלוג

הפגנות במצרים ותיאור הבלוג

יום שישי, 18 במרץ 2011

נשיא סוריה נועד עם ראש המודיעין המצרי; היום המלך הסעודי צפוי לשאת נאום חשוב לעמו

התפתחויות מעניינות בזירה הסורית, המצרית והסעודית. אתמול (17.3) נועד נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, עם ראש המודיעין הכללי של מצרים, מראד מוחמד מואפי, ודן עמו בשיתוף הפעולה והתיאום בין המדינות. סוכנות הידיעות הסורית דיווחה, כי השיחה עסקה ברצון המשותף של שתי המדינות לפעול בתיאום בין הדרגים הגבוהים ביותר, באופן שישרת את האינטרסים של שני הצדדים.

יש לציין, כי בשבוע שעבר שיגר הנשיא אסד איגרת ליו"ר המועצה הצבאית העליונה במצרים, מוחמד חוסין טנטאוי (שהיה שר ההגנה בעידן מבארכ), בה הדגיש את נכונותה של סוריה לשתף פעולה עם מצרים באופן הדוק בתחומים שונים. טנטאוי דיבר מצדו על פגישה קרובה עם הנשיא אסד, שתסמן פתיחת דף חדש ביחסים בין המדינות שידעו בעבר עליות ומורדות.

לפני יומיים, ביום רביעי (16.3), קיבל אסד איגרת מהמלך הסעודי, עבדאללה בן עבד אל-עזיז, אותה העביר יועצו, הנסיך עבד אל-עזיז בן עבדאללה. כלי תקשורת ערביים דיווחו, כי האיגרת עסקה בהתפתחויות האחרונות בלוב ובבחרין ובצורך להמשיך את התיאום בין המדינות, שגם ככה מתאפיין במתיחות על הרקע המשבר הפוליטי בלבנון.

ואם בסעודיה עסקינן, הרי שהיום (18.3) צפוי המלך לשאת נאום מיוחד בפני העם, בפעם הראשונה מאז שב לממלכה בסוף פברואר 2011, לאחר שלושה חודשים של טיפולים רפואיים מחוץ למדינה. מדיווחים שונים עולה, כי המלך צפוי לפרסם מספר צווים מלכותיים שיכללו חילופי גברי נרחבים בממשלה הסעודית במטרה להצעיר אותה ולהזרים דם חדש בשלטון, מינוי מושלי מחוזות חדשים, וכן הכרזה על עריכת רפורמות במטרה למגר את השחיתות, לצמצם את שיעורי האבטלה ולפעול לרווחת התושבים.

הרקע לנאום ברור: ההפגנות האחרונות באזור המזרחי, היכן שממוקמת תעשיית הנפט, הוכיחו לבית המלוכה הסעודי כי הצונאמי הערבי עלול להגיע - בעידוד איראני - גם לערב הסעודית. מאותה סיבה בדיוק שוגרו גם כוחות סעודיים לבירת בחרין, מנאמה, כדי לבלום את ההתקוממות השיעית במדינה נגד בית המלוכה הסוני - שוב בעידוד איראני ובניסיון מובהק לערער את יציבות נסיכויות המפרץ, בעלות-בריתה של ארה"ב.

נאום חשוב של המלך הסעודי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה