הפגנות במצרים ותיאור הבלוג

הפגנות במצרים ותיאור הבלוג

יום שבת, 12 בפברואר 2011

המהפכה במצרים: תגובות העולם הערבי ביום שאחרי

חגיגות במצרים בעקבות פרישתו של מבארכ מתפקיד הנשיא

מצרים והעולם הערבי מתעוררים לבוקר חדש. היומונים הממסדיים שעד עכשיו היוו שופר נאמן של הנשיא מבארכ, מיישרים קו עם המפגינים ועם המהפכה. עיתון "אל-אהראם" ("הפירמידות") כותב הבוקר (12.2) בעמוד השער: "המצרים חוגגים את נפילת המשטר. דמם של החללים כתב תעודת לידה חדשה למצרים".


עיתון "אל-גֻמהוריה" ("הרפובליקה") כותב: "מהפכת ה-25 בינואר ניצחה. מבארכ פרש והצבא שולט. הכוחות המזוינים מברכים את מבארכ על תרומתו לארץ בעתות מלחמה ושלום. צעירי 'אל-תחריר': היום המאושר בחיינו. מיליונים יצאו לרחובות והשמחה שפרצה שברה את העוצר".


ונעבור לתגובות בעיתונים ערביים אחרים: העיתון "אל-קדס אל-ערבי" ("ירושלים הערבית"), שהביע עמדה תקיפה נגד מבארכ, כותב הבוקר - "זאת היא מצרים.. העם הפיל את מבארכ ורוצה להעמידו לדין".


העיתון אף פרסם את הקריקטורה הבאה המתארת את נפילתו של מבארכ: 


מטבע הדברים, התקשורת הערבית - הן האלקטרונית והן הכתובה - עוסקת בהרחבה במהפכה במצרים. העיתונים השונים מפרסמים תמונות שמחה מקהיר ומיתר המחוזות, ומבליטים את ניצחון רצון העם על השלטון הדיקטטורי.


היומון הסורי "תשרין" החליט לפרסם הבוקר קריקטורה המציגה את התפרצות המהפכה במצרים כהר געש שרסיסיו מצליחים לפגוע בישראל, חרף ההגנה האמריקנית. עיתון "אל-בַּיאן", לעומת זאת, היוצא לאור באיחוד האמירויות הערביות, פרסם קריקטורה המתארת את החירות המצרית:


השאלה שרבים שואלים אותה היא "מה הלאה?", "היכן מבול המהפכות העממיות יכה בפעם הבאה?" על שאלה זו קשה מאוד לענות, ואולי גם בלתי-אפשרי, אבל בינתיים נראה שעמים שהיו תחת שלטון רודני ארוך טווח (תוניסיה - 29 שנות שלטון של זין אל-עאבדין; מצרים - 30 שנות שלטון של מבארכ) דורשים שינוי מיידי. בשעות האחרונות מדווחת התקשורת הערבית על המשך הפגנות בתימן כנגד שלטונו של הנשיא עלי עבדאללה צאלח (שולט במדינה מ-1978) וכן באלג'יריה (הנשיא בותפליקה שולט במדינה מ-1999). 

3 תגובות:

  1. מאוד מעניין. ומה אומרים בירדן ובסעודיה? שתי מלוכות ותיקות כזכור. זה יכול לקרות גם שם?

    השבמחק
  2. הכותרת הראשית בעיתון "אל-רא'י" ("הדעה") הירדני הייתה: "מבארכ פורש ומוסר את השלטון לצבא". בידיעה נוספת נכתב, כי ממשלת ירדן מכבדת את בחירתו של העם המצרי ומוכנה לעזור כנדרש: http://www.alrai.com/frame.php?type=PDF&id=312438.
    בערב הסעודית ציטטו מקור רשמי, שאמר כי הממלכה מברכת על העברת השלטון בדרכי שלום.
    אי אפשר לנבא היכן יכולה להתרחש מהפכה. האירועים האחרונים מלמדים אותנו, כי גם במקומות אשר נראים כלפי חוץ יציבים יחסית, עדיין חבית ענק של חומר נפץ עלולה להתפוצץ בכל רגע על-ידי ניצוץ קטן.

    השבמחק
  3. מדהים שהעיתונים של מובארכ, השופר של מפלגת השלטון, העיתונים שניסו לעשות שטיפת מוח כדי להעריץ את מובארכ ואת המפלגה - הם בצעד חריף הראו כי נפילתו היא סממן שמח. (טדי כהן)

    השבמחק