הפגנות במצרים ותיאור הבלוג

הפגנות במצרים ותיאור הבלוג

יום חמישי, 10 בפברואר 2011

התקפה חסרת-תקדים על בית המלוכה הירדני מטלטלת את המדינה

האם ירדן קרובה לנקודת רתיחה? ב-1 בפברואר 2011 פיטר מלך ירדן, עבדאללה השני, את הממשלה והטיל על מערוף אל-בח'ית את מלאכת הרכבת הממשלה החדשה. כבר לאחר מינוי אל-בח'ית נשמעו קולות בירדן, בעיקר מכיוון התנועה האסלאמית, כי צעד זה לא מספיק. עכשיו נשמעים קולות מחאה מכיוון אחר בתוך ירדן - השבטים אשר נחשבים דרך קבע למשענת של המדינה הירדנית.

36 אישים בירדן, המשתייכים לשבטים הגדולים בממלכה והמהווים למעשה את עמוד השדרה שלה, מתחו ביקורת חסרת תקדים על המלכה ראניא, רעייתו של המלך עבדאללה, והאשימו אותה בשחיתות. בגילוי דעת שפרסמו, הם דרשו מהמלך עבדאללה "להורות על החזרת אדמות אוצר המדינה, שטחי המרעה ואדמות השלטון לבעליהם הקודמים לפני שנרשמו בטאבו, ולהחזיר את כל מה שנעשה תחת שמה של משפחת יאסין (משפחתה של המלכה ראניא) לקופת העם הירדני, מכיוון שמדובר ברכוש של העם".

מדובר כאן חד-משמעית בחציית קווים אדומים, שכן בירדן כל אדם אשר מטיל דופי נגד איש ממשפחת המלוכה נשלח למאסר לתקופה של עד שלוש שנים. הלשכה המלכותית בירדן טרם הגיבה לטענות חריפות אלו. פרשנים ירדניים מעריכים, כי האירועים בתוניסיה ובמצרים נתנו השראה לתושבים בירדן להשמיע דברי ביקורת גלויים וקשים, שבעבר נאמרו רק בסתר. 

בני השבטים הירדניים, שפרסמו את גילוי הדעת התקיף, הזהירו מחומרת המצב וכתבו: "אנו נערכים לבואו של המבול התוניסאי והמצרי לירדן במוקדם או במאוחר, אם נרצה בכך ואם לאו, ואם נביט במה שהתרחש בתוניסיה ובמצרים נמצא שדיכוי החירות, גזילת הכספים, ההתערבות בשלטון מצד מי שאין לו סמכויות חוקתיות... השחיתות ומתן החסות לה וביזוי הכבוד - כל אלה הם המנוע המרכזי, יחד עם מנועים אחרים, של העמים האלה".

עוד כתבו האישים הירדניים: "אסור שתהיה חסינות לאנשים מושחתים, לא משנה מהו מעמדו ומהי דרגתו", תוך שהם קוראים "להעמיד לדין כל אחד ששדד" את כספי הציבור.

השבטים בירדן מהווים 40% מהאוכלוסייה ויש להם תפקיד מרכזי בחיים הפוליטיים וביציבות המדינה ובית המלוכה ההאשמי. המלכה ראניא, שחגגה יומולדת 40 ב-31 באוגוסט 2010, היא ממוצא פלסטיני. היא נולדה בכווית, אך משפחתה עזבה אותה לירדן לאחר הפלישה העיראקית באוגוסט 1990. היא נישאה למלך עבדאללה ב-1993, כאשר היה עוד נסיך. 

המלך עבדאללה, המלכה ראניא וילדיהם

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה