הפגנות במצרים ותיאור הבלוג

הפגנות במצרים ותיאור הבלוג

יום חמישי, 13 בינואר 2011

לבנון על סף מלחמת אזרחים, האמנם?!

משבר בלבנון: 10 שרים הנמנים על המחנה של ארגון חזבאללה בממשלת האחדות בלבנון ושר נוסף התפטרו אמש (12.1) מהממשלה, ולמעשה הפילו אותה. הרקע לצעד הזה הוא רצון להגביר את הלחץ על ראש ממשלת לבנון, סעד אל-חרירי, לקראת הפרסום של מסקנות בית-הדין הבינלאומי בעניין ההתנקשות באביו, רפיק אל-חרירי.

העיתוי גם לא היה מקרי; סעד אל-חרירי קיבל את הבשורה על התפרקות ממשלתו בעת שהיה בפגישה עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה. לפי שעה, ארה"ב, צרפת וערב הסעודית פועלות כדי להשיב את היציבות ללבנון, אך נראה כי הדבר אינו ממש תלוי בהן. 

בלבנון רב הנסתר על הגלוי כרגע, אך ניתן לומר במידה רבה של ביטחון כי ארגון חזבאללה לא רוצה לתפוס את השלטון. תפיסת השלטון תקעקע את יכולתו של חזבאללה לפתוח בעימות עם ישראל ואף לאיים בעימות שכזה, שכן אם חזבאללה בשלטון כל פעולה נגד ישראל תתפרש כהכרזת מלחמה מצד מדינת לבנון, מה שיאפשר לישראל, מבחינת דעת הקהל והקהילה הבינלאומית, לפגוע בתשתיות המדינה ולחסל את הארגון.

אני מוכרח להגיד שגם כל הכותרות, במיוחד בתקשורת הישראלית, המדברות על "מלחמת אזרחים" ו-"מלחמת אחים" מנותקות מהמציאות הלבנונית, לפחות כפי שהיא משתקפת בעיתונים הלבנוניים של המחנות הפוליטיים השונים. לדעתי, אין שום גורם בלבנון שמעוניין במלחמת אזרחים. האיומים לחזור למלחמת האזרחים העקובה מדם של שנות ה-70 הם רק אקט תעמולתי ומסר הרתעתי. העיתונות הלבנונית הבוקר (13.1) כלל לא דנה באפשרות הזאת ונמנעת מלהזכיר את המונחים הכל-כך מוכרים לחברה בלבנון.

בלבנון מדברים על משבר - משבר שייפתר אם תימצא נוסחה במסגרתה האישומים על חזבאללה יוסרו או יהיו חסרי-משמעות עבור הארגון. לא ניתן לחזות מה יקרה בימים הקרובים בלבנון. לא ברור עד כמה ארה"ב, צרפת, ערב הסעודית וכמובן סוריה תתערבנה בנעשה שם. לא ידוע האם סעד אל-חרירי ישוב ללבנון כראש ממשלה, או שתעלה דרישה לפטרו. מכל מקום, ככל שנוקפות השעות דומה שחזבאללה מצליח להעביר את המסר הבא: היציבות בלבנון תלויה בבית-הדין הבינלאומי.

קריקטורה מהעיתון הלבנוני "אל-מֻסְתַקְבַּל" ("העתיד")
העיתונות הלבנונית אינה מתלהמת נוכח התפטרות שרי חזבאללה ומדווחת על האירועים בענייניות

תגובה 1:

  1. שאלה שאיש לא מתייחס אליה - מדוע אכפת לחיזבאללה, אירגון שמוכר כאירגון טרור במדינות רבות בעולם וכבר מואשם בכל מקום כמי שעומד מאחורי ההתנקשות, מה יטענו כמה סקנדינבים כלפיו?

    השבמחק