הפגנות במצרים ותיאור הבלוג

הפגנות במצרים ותיאור הבלוג

יום שני, 2 במאי 2011

אסאמה בן לאדן חוסל; חשש מפיגועי נקם

המבוקש מספר אחת בעולם חוסל. נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הודיע לפנות בוקר לפי שעון ישראל (2.5), כי כוח אמריקני מיוחד, בסיוע של כוחות פקיסטניים, הצליח להרוג את מנהיג ארגון אל-קאעדה, אסאמה בן לאדן, ולתפוס את גופתו בפרבר של אסלאמאבאד, כ-50 ק"מ מבירת פקיסטן.

ארץ מולדתו, ערב הסעודית, סירבו לקבל את הגופה, לכן הטמינו אותה האמריקאים בים. סיבה עיקרית לכך היא הרצון למנוע אתר עלייה לרגל עבור חסידיו. בתגובה לחיסול, הודיעה לונדון כי למותו של בן לאדן תהיה השפעה חיובית על העולם. שר החוץ הצרפתי אמר, כי חיסולו מהווה ניצחון של הדמוקרטיה. גרמניה ציינה, כי מדובר בידיעה משמחת עבור כל שוחרי החופש. שר החוץ האיטלקי הודיע, כי מדובר בניצחון הטוב על הרוע.

גם בעולם הערבי התגובות הן בסך-הכל חיוביות. בעיראק ישנם דיווחים על גילויי שמחה ועל יריות באוויר בפרברי בגדאד. ארגון "האחים המוסלמים" במצרים הכריז אמנם, כי "אחד הגורמים לאלימות הוסר", אך בו-בזמן דרש מהאמריקאים לסגת מאפגניסטן. גם איראן טענה, כי עתה איבדו האמריקאים את הלגיטימיות להישאר באפגניסטן.

ניתן כמובן להבין את פרץ השמחה ששטף את האומה האמריקנית עם פרסום הודעת הנשיא על חיסולו של בן לאדן. אולם, מותו מהווה בעיקר ניצחון מורלי של המערב על האסלאם הרדיקלי. יתרה מזאת, חיסולו יגביר את המוטיבציה של תומכי הזרם הג'האדי לנקום ולהוציא לפועל כמה שיותר מהר פיגועי נקם. פיגועים אלה יכולים ללבוש צורות שונות, כגון תקיפת יעדים אמריקניים או אירופיים במדינות נחשלות כדוגמת תימן, מצרים, סומליה ועיראק, או הוצאה לפועל של פיגועים נגד השלטונות הפקיסטניים בתגובה לשיתוף הפעולה שלהם עם האמריקאים. כמובן שקיימת גם האפשרות לבצע פיגועים על אדמת אירופה או ארה"ב, אם כי הדבר מצריך תכנון רב יותר.

צריך לזכור גם, שהתשתיות של שלוחות אל-קאעדה במקומות רבים בעולם, ובמיוחד בתימן, בעיראק ובסומליה, עדיין חזקות ומסוגלות להוציא לפועל פיגועים בטווח הזמן המיידי. 

בן לאדן: לפני ואחרי?

תגובה 1: