הפגנות במצרים ותיאור הבלוג

הפגנות במצרים ותיאור הבלוג

יום שלישי, 19 באפריל 2011

אסד מורה על ביטול מצב החירום, אך סיום ההפגנות עוד לא נראה באופק

סוכנות הידיעות הסורית דיווחה, כי ממשלת סוריה החדשה אישרה טיוטת צו המורה על ביטול מצב החירום ועל ביטול בית-הדין העליון לביטחון המדינה. ההודעה ההיסטורית התקבלה בזמן שבעיר חומס נערכו הלוויות לקורבנות נוספים של ההתקוממות בסוריה, שנהרגו הבוקר (19.4) מאש כוחות הביטחון.

בתוך כך, משרד הפנים הסורי פרסם הודעה לאזרחים המזהירה מפני עריכת הפגנות והשתתפות בתהלוכות מחאה. המסר ברור: משטרו של אסד נכנע אמנם לדרישות המפגינים, אך מתח קו אדום בולט - שלטונות סוריה אינם מוכנים לסבול הפגנות נוספות, והם לא יהססו לנקוט יד קשה יותר ממה שנקטו עד כה כדי לבלום כל ניסיון מחאה. על הרקע הזה, אישרה הממשלה הצעת חוק המסדיר עריכת הפגנות שקטות, הווה אומר, בניגוד למה שהתרחש בשבועות האחרונים.

נשאלת השאלה, האם גל ההפגנות בסוריה ייפסק בעקבות צעדים אלה? מצד אחד, ביטול חוקי החירום אמנם עונה על חלק מתביעות המפגינים, אך נדמה לי כי מרבית התושבים בסוריה מבינים שמשטרו של אסד ימצא דרכים אחרות להשליט טרור ודיכוי על התושבים, ואולי אף להתנקם בחלק מהם. מצד שני, ברור לכולם, וגם לאסד עצמו, כי מחסום הפחד נשבר לחלוטין וכי המפגינים מסוגלים ללכת עד הסוף, קרי - להפגין עד הפלת המשטר. השאלה היא, אם כן, קשורה יותר לכוח רצון, אורך רוח וסיבולת המפגינים ואולי גם לגורמים בזירה הבינלאומית שיכולים לתת דחיפה לגורמי האופוזיציה.

הלוויה של אחד הקורבנות בעיר חומס

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה