הפגנות במצרים ותיאור הבלוג

הפגנות במצרים ותיאור הבלוג

יום ראשון, 9 בינואר 2011

האם סודאן תתפצל לשתי מדינות?

תושבי דרום סודאן החלו הבוקר (9.1) להצביע במשאל העם שיימשך עד ה-15 בינואר, שבסופו יוחלט האם דרום סודאן תהפוך למדינה עצמאית. 

כדי שתוצאות משאל העם יקבלו תוקף חוקי יש צורך ברוב פשוט שיצביע בעד עצמאות, ושיעור הבוחרים חייב לעמוד על לפחות 60% מתוך קרוב ל-4 מיליון בעלי זכות בחירה.

תושבי דרום סודאן מתכוננים למשאל העם הגורלי
אם רוב הבוחרים יצביעו "כן", סודאן תתפצל לשתי מדינות - לצפון סודאן בה רוב התושבים הם ערבים מוסלמים, ודרום סודאן שאוכלוסייתה מורכבת בעיקר מנוצרים שחורים ועובדי אלילים.

על-פי הסכם השלום שנחתם ב-2005 התקופה שממשאל העם ועד יולי 2011 היא תקופת מעבר שמטרתה להכשיר את הקרקע לפיצול סודאן.


אולם גם אם משאל העם יביא לפיצול סודאן, החשש ממלחמת אזרחים (שבעקבות הפיצול עלולה להפוך למלחמה בין מדינות) עדיין לא התפוגג לחלוטין. להיפך, קיים חשש כבד שתוצאות משאל העם יובילו להסלמה בסודאן. הסיבה העיקרית לכך היא שכ-80% מהנפט של סודאן נמצא בדרום, אבל לדרום אין גישה לים כך שהעברת הנפט מחוץ לסודאן נעשית על-ידי הצפון.




העיתונות הערבית מסקרת בהרחבה את המתרחש בסודאן, וככלל נוצר הרושם כי העולם הערבי אינו רואה בחיוב את האפשרות של פיצול סודאן לשתי מדינות. יתרה מכך, מקריקטורות שמתפרסמות הבוקר בעיתונים הערביים מצטיירת תמונה לפיה מקורו של רעיון הפילוג הוא בכלל באינטרסים של המערב, וליתר דיוק של אמריקה וישראל.


3 תגובות:

  1. דרום סודן תוכל בקלות להעביר נפט ממדינות שכנות שיישמחו לעשות זאת תמורת סכום סימלי, שלא נדבר שהנפט יוכל לספק את צרכי המדינה.
    כעת נותר לעולם המערבי לשמור על דרום סודן מפני הפנאטים בצפון.

    השבמחק
  2. אני מסופק אם שליט הצפון יכבד את התוצאות

    השבמחק
  3. מעניין מאוד. לא שמעתי על הסיפור הזה אצלנו בחדשות

    השבמחק