הפגנות במצרים ותיאור הבלוג

הפגנות במצרים ותיאור הבלוג

יום חמישי, 7 באפריל 2011

האם רצועת עזה עוברת תהליך שיעיזציה?

העיתון הערבי "אל-חיאת" ("החיים"), היוצא לאור בלונדון, מדווח הבוקר (7.4) כי בשנים האחרונות קבוצה של פלסטינים קיבלה על עצמה את האסכולה השיעית בעזה, שהיא כאמור מעוזה של תנועת חמאס הסונית הזוכה לסיוע איראני ומהווה מוקד לדריסת רגל איראנית באזור.

למרות שקיימות מחלוקות בין הסונים לשיעים, ולאחרונה אף שמענו התבטאויות קשות של מדינות המפרץ נגד איראן, חמאס מוצאת את עצמה משתפת פעולה באופן הדוק עם איראן, ואגב כך עם האסכולה השיעית, מחשש לפגיעה ביחסיה עם טהראן.

עבד אל-רחים חמד, בן 42, שנהיה שיעי לפני כחמש שנים אומר: "הזרם השיעי ברצועת עזה רואה עצמו כהמשך של הרפובליקה האסלאמית האיראנית ושל חזבאללה". מביתו שבמחנה הפליטים ג'באליא בצפון עזה, בו תלויות תמונות של האיתאללה עלי ח'אמנהאי, המנהיג הרוחני העליון של איראן, ושל חסן נצראללה, מנהיג חזבאללה, הוא מוסיף: "העתיד שייך לשיעים. חזבאללה הוא מי שישחרר את פלסטין ולסונים לא יהיה חלק בניצחון הזה... מספרנו בעזה הגיע למאות ובקרוב נתחיל לבצע פעילויות פוליטיות".

עבד אל-נאצר אל-מצרי, מורה בן 44, עבר לאסכולה השיעית לאחר מלחמת לבנון השנייה ביולי 2006. לדבריו, חסן נצראללה הוא הגורם להפיכתו לשיעי. הוא מוסיף, שמשפחתו התנגדה למהלך והקידום בעבודתו נפסק מכיוון שעמיתיו לא אוהבים את השיעים.

בתנועת חמאס ממעיטים מחשיבות התופעה, במיוחד משום שמדובר במאות בודדות בעוד האוכלוסייה ברצועת עזה עומדת על כ-1.5 מיליון בני-אדם. אחמד יוסף, יועצו הפוליטי של אסמאעיל הניה, אומר: "אין שיעים בעזה, יש רק תחושות אמפתיה עם חזבאללה ואיראן". יחד עם זאת, תושבים שיעים ברצועה מספרים כי מנגנוני הביטחון של חמאס עצרו אותם לחקירה בשל עמדותיהם הדתיות.

הכתבה בעיתון "אל-חיאת"

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה